YKB Fortbildning Godstransporter

Varför behöver jag YKB Fortbildningen för Godstransporter?

Lagen som implementerades den 10 september 2016 kräver att alla yrkesförare som utför godstransporter med tung lastbil innehar ett giltigt yrkeskompetensbevis, YKB, att visa upp under färd. De som är kvalificerade att ta sitt YKB genom en fortbildning på 35 timmar är de som tidigare haft YKB samt de som inte tidigare har haft YKB men tog behörighet C innan den 10 september 2009.

Yrkeskompetensbeviset är giltigt i 5 år från den dagen det utfärdas och innan de 5 åren har gått måste en ny fortbildning på 35 timmar genomföras för att kunna fortsätta jobba som yrkesförare utan avbrott.

YKB Fortbildning för Godstransporter - 35 timmar teori

Vårt kompletta paket innehåller allt du behöver till paketpris

• Delkurser som ingår i utbildningen är:

1. Sparsam körning/Hållbara transporter
    2. Godstransporter
    3. Lagar och bestämmelser,  Godstransporter
    4. Ergonomi och hälsa
    5. Trafiksäkerhet
All kurslitteratur finns tillgänglig på skolan

Nästa tillfälle för YKB Fortbildningen för Godstransporter: 18 Mars– 22 Mars. 2024 (V.12) samt 25 Mars – 29 Mars 2024 (V.13)

960 :- exkl moms
per delkurs

Har du någon fundering?

Vi skräddarsyr även YKB-utbildning för företag, både i vårt närområde och i andra delar av landet. Kontakta oss för diskussion om genomförande och offert.

Alla förare med YKB-intyg ska gå en fortbildning för att fortsätta arbeta. Fortbildningen kan genomföras med delkurser utspritt på en femårsperiod, men kan även genomföras med alla fem delkurserna intensivt. De fem delkurserna måste vara genomförda innan ditt YKB-intyg går ut för att få fortsätta köra och du kan gå din sista delkurs upp till ett år innan ditt nuvarande intyg går ut. Har du tidigare haft YKB-intyg, eller om du tagit ditt C-körkort innan den 9 september 2009 eller ditt D-körkort innan den 9 september 2008 räcker det att genomföra en fortbildning (de fem delkurserna) för att få tillbaka ditt YKB-intyg.

OBSERVERA att även om du ej innehar Yrkestrafiktillstånd så gäller kravet för YKB. Det finns ett fåtal undantag från krav på YKB-intyg, se länk till Transportstyrelsen

Fortbildningen omfattar minst 35 timmar. Syftet med fortbildningen är att uppdatera de viktigaste kunskaperna som behövs för att utöva yrket. Tyngdpunkten i utbildningen ligger på trafiksäkerhet, förarens säkerhet och rationell bränsleförbrukning.

När du gått fortbildningen så får du ett yrkeskompetensbevis. Du behöver inte göra något prov i samband med fortbildningen.

Du kan boka direkt här på vår E-handel eller ringa in till oss på 08-550 123 64

Sedan juni 2022 kan du gå din sista delkurs upp till ett år innan ditt nuvarande YKB-intyg går ut. Ditt nya YKB-intyg utfärdas då ca 10 dagar innan ditt befintliga intyg slutar att gälla.

Om du inte gått klart din fortbildning räcker det med att genomföra de återstående delkurserna. Delkurserna upphör inte att gälla förrän du har slutfört din fortbildning.

Du ska gå din fortbildning i det land du arbetar eller i det land du är folkbokförd. Om du har ett utländskt YKB-intyg och går din fortbildning i Sverige måste du inför din sista delkurs registrera ditt utländska YKB-intyg hos transportstyrelsen för att vi ska kunna rapportera in att du är klar med din fortbildning.
Det kan dra ut på tiden, allt från någon vecka till flera månader. Därför är det viktigt att vara ute i god tid. Kontakta oss så hjälper vi dig med att skicka in till transportstyrelsen om att få ditt YKB-intyg registrerat i Sverige inför din sista delkurs.

Undervisningen sker i skolans lokaler på Dalgatan 4 i Södertälje från kl. 08.00-15.30 på vardagar

Avbokningsvillkor :

En kursanmälan är bindande men går att avboka utan kostnad fram till 3 veckor före kursens startdatum. Vi debiterar 50% vid avbokning senast 30 dagar innan och 100% senast 14 dagar innan kursstart.

Om deltagare inte kommer till kursstart, alternativt avbryter pågående kurs, debiteras hela kursavgiften.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, kursdatum samt ställa in kurser. Kringlans Trafikskola AB har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuella inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej.
Villkoren följer utbildningsbranschens standard.

Kostnadsfri konsultation för planering av din YKB Fortbildning för Godstransporter