Om oss

Alan Toma

Trafikskolechef/utbildningsledare
Dyslexispecialist
Introduktions och riskutbildare del 1
Körbedömare
Kör och teorilärare
Synprövare
Bil med tungsläp utbildare (B96) / (BE)
YKB utbildare
Medel /Tung lastbil bil lärare C1/C
Tunglastbil med tungt släp CE
MC lärare
Moped utbildare (AM)
Svenska, Engelska, Arabiska

Ammar Toma

Trafiklärare
Körbedömare
Synprövare
MC Lärare
Bil med tungsläp utbildare (B96) / (BE)
Medel /Tung lastbil bil lärare C1/C
YKB utbildare
Tunglastbil med tungt släp CE
Moped utbildare (AM)
Svenska, Engelska, Arabiska

Tony Augar

Trafiklärare personbil Manuell / Automat
Teorilärare
Introduktion utbildning
Risk utbildning B Del 1B
96 / BE
Taxi Utbildning
Svenska, Arabiska

Jazen Said

Trafiklärare personbil Manuell / Automat
Introduktion utbildning
Utbildare inom Bil med tungtsläp (B96/BE)
Risk utbildning B Del 1
Teorilärare
Svenska, Arabiska

Fateh Toma

YKB körtränings lärare

Georgise Jumaa

Trafiklärare personbil Manuell / Automat
Teorilärare
B96/BE
Svenska, Engelska, Syrianska, Arabiska

Jill Awiszus

Receptionist

Rabe Malki

Trafiklärare personbil Manuell / Automat Teorilärare B96/BE
Svenska, Arabiska

Vår historia

Året var 1960 när en ung Rauno Bohman skulle gå en bussutbildning, han satt och pratade med en vän som skulle bli bilinstruktör. Bilinstruktör är beteckningen som senare skulle bli trafikskolelärare. Vännen sa till Herr Bohman att göra honom sällskap och det var så det hela började.

Herr Bohman blev bilinstruktör på Scanias Trafikskola där de hade 2 motorcyklar, 2 lastbilar och 5 personbilar.

3 september, 1967 – Klockan 05:00 går Sverige över från vänstertrafik till högertrafik, detta efter flera års förberedelser och trafiksäkerhetspropaganda. Förberedelserna tog fyra år, och kostade omkring 600 miljoner kronor. Trafikomläggningen övervakas av 8 000 poliser och värnpliktiga, och under övergångsnatten arbetar 20 000 personer med att anpassa 350 000 vägtrafikmärken för högertrafiken.

Hur gjorde alla trafikskolor då? Jo, Scania Trafikskola skickade Herr Bohman och hans kollegor till Köpenhamn för att träna på högertrafik i fem dagar.

1983 fick Herr Bohman i uppdrag av Scania Trafikskola att leda en expedition ner till Irak, där han i städerna Basra och Bagdad anlitades för att utbilda lokalbefolkningen i att köra lastbil.

1989 bestämde sig Herr Bohman för att starta egen trafikskola, den skulle komma att heta Kringlan Trafikskola och låg då på Mälaregatan 8 i Södertälje.

Namnet Kringlan tog Herr Bohman efter Södertälje Kringlan.

Kringlan namnet har vi fått av; Traditionen att sälja kringlor i Södertälje som är flera hundra år gammal. Södertäljekringlorna hade sin storhetstid under tiden då staden var en populär badort, alltså omkring början på 1800-talet och framåt. Kringlorna såldes till turister av så kallade Kringelgummor.

Under början på 90- talet fanns det bara tre andra trafikskolor i Södertälje. Gunnarssons-, OKs- och Södertälje trafikskola. De hade samma körtider: måndag till torsdag 07:00 till 17:00 och på fredagar 07:00 till 13:00. De fyra trafikskolorna som fanns under den tiden i Södertälje samarbetade tätt och höll samma priser. Det är annorlunda nu säger Herr Bohman, det är hård konkurrens idag. Trafiklärarna blir trötta på lördag kväll, om de kör hela veckorna och dessutom på lördagar, det är inte värt att tjäna ett par kronor extra om man inte håller kvalité på sina lektioner.

Idén att starta egen trafikskola fick han av sitt brinnande intresse för att köra bil och han ville gärna dela med sig av sin egen glädje och lära ut andra. Det var inte riktigt så han planerat utan det bara blev så.

Herr Bohman berättar också att det var svårare att ta körkort förr då teorin varierade. Ett tag var den riktigt svår och hade antingen ett påstående rätt eller flera. Men då var det mycket färre bilar ute på vägarna och själva körningen var lättare.

Har vi på Kringlans Trafikskola lyckats med det Herr Bohman en gång ville så svarar han ja. Han har hört mycket gott om skolan.

Huset där Kringlans Trafikskola ligger idag ritades av Hjalmar Cederström och byggdes 1917. Mycket är kvar av originalfasaden och inne i själva skolan finns ett valv som Alan inte gjort om. Där kan man se originalmålningen.

Herr Bohman slutade 2001 då han blev pensionär. Strax efter det så drabbades han av en stroke och efter det kunde han inte fortsätta köra.

Vill man lära sig att köra med en riktig Bohman så kan man ta sig ner till Småland och köra med Herr Bohmans brorson Niklas.

Bli uppringd

Här kan du skicka in en anmälan till oss. Anmälan avser den utbildning du anger under ”övriga synpunkter”. Vi hör av oss så fort vi får tid och möjligthet. Har du något övrigt önskemål som vi ska ta hänsyn till går det också bra att skriva det i övriga synpunkter.