Yrkeskompetensutbildning
Godstransporter
C - körkort

Varför behöver jag YKB för C-körkort?

Att utföra persontransporter och godstransporter med buss och lastbil är ett ansvarsfullt arbete som ställer höga krav på kunskap och skicklighet. Därför finns en lag och en förordning som reglerar krav på yrkesförarkompetens för att få utföra sådana transporter.

YKB Godstransport Grundutbildning - 140 timmar

Vårt YKB paket innehåller allt du behöver till paketpris

• 140 tim praktisk och teoretisk grundutbildning
  • Onlinefrågor via elevcentralen
  • Planering och bokning via trafikskolan
  • Feedback från lärare
  • Böcker och litteratur

Vårt kompletta paket för C-kort och YKB!

Vårt kompletta paket innehåller allt du behöver till paketpris

• 140 timmar teoretisk samt praktisk utbildning (MF Kl.08:00-15:30)
  • Feedback från lärare
  • Litteratur samt onlinefrågor (C-kort & YKB)
  • 2 extra körlektioner
  • Kommer att hållas i skolans lokaler i Södertälje
  • Lån av lastbil för uppkörning i Västerhaninge.

Fr.o.m. den 10 september 2016 krävs det ett yrkeskompetensbevis för att få köra godstransporter med tung lastbil. Motsvarande krav gäller för persontransporter med buss sedan den 10 september 2015. Nu måste alltså även alla som omfattas av ”hävdvunnen rätt” ha ett yrkeskompetensbevis och medföra det vid körning. Kursen består av fem delar och innefattar alla moment inom körningen.

YKB-beviset gäller i fem år från och med det sista kurstillfället. Kurserna behöver inte genomföras i ordning, utan det är upp till individen själv, under förutsättningen att det inte passerat mer än fem år från det första kurstillfället till det sista.

I grundkursen går vi igenom varje del som kan tänkas uppstå vid professionell körning. Hela utbildningen är lärarledd och blandar teori med praktiska övningar. Kursen avslutas med ett prov hos trafikverket.

Om du har tagit YKB Grundkurs för Persontransporter och vill komplettera även för lastbil krävs 35h utbildning.

Nästa tillfälle för YKB Grundkurs:

22 April  – 17 Maj 2024

Undervisningen sker i skolans lokaler från kl. 08.00-15.30.

på Dalgatan 4 i Södertälje.

Avbokningsvillkor :

En kursanmälan är bindande men går att avboka utan kostnad fram till 3 veckor före kursens startdatum. Vi debiterar 50% vid avbokning senast 30 dagar innan och 100% senast 14 dagar innan kursstart.
 Om deltagare inte kommer till kursstart, alternativt avbryter pågående kurs, debiteras hela kursavgiften.

Förbehåll :

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, kursdatum samt ställa in kurser.
Kringlans trafikskola ab har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuella inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej.
Villkoren följer utbildningsbranschens standard

Kostnadsfri konsultation för planering av ditt C-körkort